QM37 : Points de San
Posté : mar. 10 juil. 2012 09:50
Comment préserver la sécurité des joueurs dans des jeux psychologiquement difficiles ?
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Comment préserver la sécurité des joueurs dans des jeux psychologiquement difficiles ?
Exact, est c'est toujours un problème même chez les nordiques. Ils ont fait un panel là dessus à Solmukohta, je colle depuis mon blog:Fredou a écrit :Moins bien, si l'utilisation du safe word leur semble un peu honteuse ou s'ils ne savent pas bien quand dire non.
The Great Player Safety Controversy Panel, facilitated by Johanna Koljonen, with Bjarke Pedersen, Jaakko Stenros and I forgot names. A discussion about what we know, what we don’t know, what works and what doesn’t about player psychological safety in hardcore nordic larps. I hope someone took photos of those flip-charts, as I’ll just put some things I remembered/interpreted. « Cut » and « brake » as safe words don’t work that well, as they may be not used at all or too late. They can even induce more hardcore behaviors, as « it’s ok to go far since the players can always say cut or brake ». But this puts the pressure on the receiver to say “stop”. Don’t we need to put the pressure on the sender to say « is this OK ? Can I go harder ? ». We may have to look to psychodrama who should have the answers for player safety. New word to me was « morkkis », moral hangover, something I definitely experienced after playing Fat Man Down. As a complete side note, this panel added one « victory condition » to my list of « winning larps ». While we say there are no winners in larp, it is funny see what actually gets considered as winning depending on the larp culture. « Winning » a US larp may mean your character beat up the most monsters or became prince of city and survived. « Winning » a French larp may mean both achieving the largest numbers of pre-generated goals on your organizer-written character sheet (from getting married in-game to solving the murder mystery) and at the same time being considered the best actor by the other players. « Winning » a nordic larp may be being recognized as the player who was the most hardcore, played closest to home, was most affected or even broken by the experience. Different strokes…
Oui, ils ont souvent une salle spéciale pour ça, avec du chocolat chaud des cookies et un orga pour parler. Je vais tester une salle hors-jeu dans mon prochain mini GN pour voir si ça aide/marche. Même si ça va pas être extrême, je préfère que les joueurs qui ont besoin de décompresser hors jeu le fassent avec moi qu'avec d'autres joueurs qui eux sont toujours dans le jeu.Graziella a écrit :pourquoi pas un PNJ sas de décompression après un scène assez éprouvante qui est là pour écouter.
La vache, y en a des phobies qui craignent mais celle-là doit être top of the list. c'est un peu comme être allergique au sexe en faitThomas B. a écrit : j'ai croisé un GNiste qui avait la phobie des danseuses du ventre
Je savais même pas que ça pouvait exister ! o_OThomas B. a écrit :parce que jusqu'ici j'ai croisé un GNiste qui avait la phobie des danseuses du ventre